Ron Hazenberg

Tel: 0597 - 676 666  
Grotelant 2
9679 VA Scheemda

Publiciteit

Volg ons nu ook op YouTube

Klik hier voor het Ron Hazenberg YouTube kanaal

 

 

Seniorengeluk op wielen

 

5 juli 2014

De babyboomer in ruste zwerft in een peperduur mobiel hotel door Europa. De ijskast is nog groter dan thuis. tekst Bas van Putten fotografie Peter de Krom

 
Bas van Putten met de Laika Kreos 6009, een camper van bijna 7 meter lang. Aardappels, fietsen, bier en scooters passen riant in de ‘garage’ achterin. Fotografie Peter de Krom, Fotobewerking Fotodienst NRC

De oudste wet van mannenland leert dat groot niet groot genoeg kan zijn, maar zo’n rijdend huis van zeven meter geeft mijn Bavariagevoel een knauw: achteruit instekend op de prachtige viersterrencamping De Norgerberg in Norg moet ik er een waakhengst bij halen om ho te roepen voor de bomen sneuvelen. Maar dan sta ik toch echt, een man met een camper. Misschien wel de jongste van Nederland. Campermensen zijn zestig en ouder, waaruit volgt dat wapenfeiten relatief zijn. Ik doe iets waar de camperpensionado de hand niet voor omdraait. Dit was bejaardenmoed.

Ik sta hier met de Kreos 6009 van Laika, een submerk van de Duitse Hymer-groep, marktleider in de branche. Zes meter negenennegentig lang, twee meter dertig breed, drie meter hoog, leeggewicht 3.115 kilo. Het campingsanitair kan ik missen, douche, toilet en spoelbak heb ik al aan boord. Koken kan ik op vier gaspitten, de konijnen op mijn erf kan ik zo in de oven schuiven en in de ijskast gaat meer bier dan in de mijne thuis.

Achterin heb ik twee bedden; op een uitklapbaar bed in het plafond van de cabine kan ik nog twee gasten kwijt. Tegen de hitte heb ik airco en voor de frisse lucht drie daklichten die evenals de voor- en zijruiten hermetisch kunnen worden afgesloten met in de sponningen verzonken jaloezieën. Tuinmeubilair, aardappels, fietsen, bier en scooters passen riant in de ‘garage’ achterin, een bagageruim waar je zou kunnen slapen; garderobe, beddengoed en keukengerei laten zich bergen in een leefruimte verslindende hoeveelheid kastjes en laden. Voorin heb ik een zithoek met een bank, een eet- annex borreltafel en de twee draaibare stoelen voor chauffeur en passagier.

Ik kijk door de enorme voorruit naar het vreedzame bijeenzijn van vakantievierders en besef dat ik van mijn kampeeraversie ben genezen. Ik vind het schitterend. Een rijdend vijfsterrenhuis voor mij alleen.

De tijd is voorbij dat je rondreed in een schonkige bestelbus met een verzaagde caravan op de rug en een bult op de bestuurderscabine voor het bovenbed. Die zogenaamde alkoofvariant of ‘bovenslaper’ werd verdrongen door de semi-integrale en volledig integrale campers, kampeerwagens waarbij cabine en kampeergedeelte bijna of volledig uit één stuk zijn. De Kreos 6009 is met zijn hoge voorruit en zijn lage neus net een touringbus. Bij dorpsgenoten die mij onderweg herkennen, zie ik monden openvallen.

Herkenbaar. Dat had ik ook toen ik hem ophaalde bij Ron Hazenberg in Oude Pekela, een van de grootste camperdealers van Nederland. „Dit is niet eens zo’n grote hoor”, relativeert Hazenberg. Een halve meter langer komt ook voor. Ruimte kun je nooit genoeg hebben, vindt hij. „Ik zeg altijd: koop nooit te klein.” Toch mag ik gewoon achter het stuur. Zo lang het beladen gewicht onder de 3.500 kilo blijft, en dat is bij de meeste campers het geval, mogen ze met personenwagenrijbewijs worden bereden. Onderweg zijn het net gewone auto’s. Ze komen normaal met het verkeer mee dankzij sterke dieselmotoren.

 „Er zijn speciale TomToms voor campers met alle camperplekken van eenvoudig tot zeer luxe.” De camperaar zal niet verdwalen. „Je ziet ze weinig op de campings, maar des te meer op de hotspots. Aan de Moezel, een geliefd campergebied, moet je echt een plekje zoeken tegenwoordig, zo druk is het.” De internationale campergemeenschap staat er in rijen geparkeerd, gezellig.

In 2013 werden in Nederland iets meer dan 1.200 nieuwe campers verkocht; met de occasions erbij opgeteld vonden zo’n 4.500 tot 5.000 campers een nieuwe eigenaar. De kopers zijn vaak gepensioneerd, ex-caravanners en typische babyboomers. De kinderen zijn de deur uit, het huis is afbetaald, er blijft geld over. Dat zullen ze nodig hebben ook. Een nieuwe camper kost snel 65.000 euro, een ton of meer is zo uitgegeven.

Bij Hazenberg staan de courante modellen bij tientallen uitgestald: Laika’s, Rapido’s, Chaussons, een enkele Hymer. Ik tref er mijnheer Heerema uit Appingedam. Hij voldoet aan het profiel van de gemiddelde gebruiker: gepensioneerd en reislustig. De helft van het jaar trekt hij met zijn vrouw door Europa in een Rapido camper van 7,5 meter. „Ik ben met een kleintje begonnen, maar ik ben nogal groot, in deze kan ik me normaal bewegen.” Aan het formaat van zijn auto is hij gewend geraakt. „Het is in Spanje wat moeilijker met die smalle straatjes, maar over het algemeen kunnen we aardig uit de voeten.” Met het concept loopt hij weg, alleen de luxe van moderne campers vindt hij onzin. „De douche had voor mij niet gehoeven, ik douche net zo lief op een camping.”

Bron